سئو برای Internal Linking

لینک سازی داخلی: بنایی برای سئو سایت ویراک

با لینک دادن به این صفحات گامی موثر برای اجرای قیف بازاریابی برداشته اید و درآمد بیشتری کسب می کنید. در وردپرس می‌توانید خودتان به صورت دستی لینک‌های مرتبط را پیدا کنید. البته می‌توانید از ابزار Yoast Seo برای لینک داخلی در وردپرس استفاده کنید. این ابزار پیشنهادهایی برای لینک دهی به شما می‌دهد و در صورت کم و زیاد بودن تعداد لینک‌های صفحه به شما هشدار می‌دهد. ابزار اسکریمینگ فراگ بعد از وارد کردن لینک دامنه اصلی سایت، سایت شما را آنالیز می‌کند.

این کار ممکن است به نظر برسد که به بهبود سئو کمک می‌کند، اما در واقع می‌تواند به جریمه شدن توسط موتورهای جستجو منجر شود. برای جلوگیری از این مشکل، از کلمات کلیدی به صورت طبیعی و مرتبط استفاده کنید و متن لینک را خوانا و مفید نگه دارید. اگر به دنبال این هستید که سایت از تمام نظرها کاربرپسند باشد، سعی کنید در هیچ چیز ازجمله لینک دهی داخلی زیاده‌روی نکنید. قرار دادن تعداد زیاد لینک در یک صفحه شاید برای موتورهای جستجو اهمیت نداشته باشد، اما باعث خستگی کاربر شده و برای کلیک روی آن‌ها ترغیب نخواهد شد. مقالات، محصولات، درباره ما و تماس با ما، هر کدام نیازمند صفحه ای مجزا هستند که لینک های هر صفحه باید در هدر یا فوتر صفحه ی اصلی سایت قرار گیرد.

ممکن است احساس کنید که آن شخص فقط قصد فروش محصولش را دارد و در خرید آن کالا هنوز هم دودل باشید. همانطور که وب سایت‌ها از نظر اندازه و پیچیدگی رشد می‌کنند، صفحات یتیم به یک چالش جدی تبدیل شده‌اند. محتوای یتیم به صفحاتی در وب‌سایت اشاره می‌کند که هیچ پیوند داخلی در آن‌ها وجود ندارد. این مشکل به این دلیل است که موتورهای جستجو نمی‌توانند آ‌‌ن‌ها را بدون پیوند داخلی برای هدایت ربات Google به این صفحات پیدا و فهرست کنند. لینک سازی داخلی به صفحات تازه منتشر شده، راهکار‌های بیشتری را برای دستیابی به آن محتوا در اختیار موتورهای جستجو ارائه می‌دهد.

از کلمات کلیدی مرتبط با صفحه مقصد استفاده کنید تا به موتورهای جستجو کمک کنید صفحه را به خوبی شناسایی کنند. صفحات یتیم صفحاتی هستند که هیچ لینک داخلی به آن‌ها اشاره نمی‌کند. این صفحات توسط موتورهای جستجو کمتر دیده می‌شوند و ممکن است در رتبه‌بندی تأثیر منفی داشته باشند. برای جلوگیری از این مشکل، مطمئن شوید که تمامی صفحات مهم سایت دارای لینک داخلی هستند و به صفحات دیگر مرتبط می‌شوند. ابزارهایی مانند Google Search Console، Ahrefs و Screaming Frog می‌توانند به شما در تحلیل و بهبود ساختار لینک‌های داخلی کمک کنند.

صفحات خوشه ای یا “Cluster pages”  صفحاتی فرعی هستند که در آنها به صورت جزئی به بخشی خاص از یک موضوع اصلی پرداخته می شود. با سلام و درود از مقاله شما ضمن استفاده عملی از نکات گفته شده ، از شیوه بیان رسا و به دور از حاشیه های بی مورد لذت بردم . در هر دو حالت باید هر چه سریع‌تر لینک‌های قدیمی صفحه را حذف کرده و لینک جدید را جایگزین کنید. اگر در حال راه اندازی یک سایت جدید هستید یا می‌خواهید استراتژی لینک دهی مقالاتتان را به صورت اصولی تغییر دهید، باید یک پیلار کلاستر بسازید. اگر هنوز سایت ندارید و می‌خواهید در سریع‌ترین زمان ممکن کسب و کار خودتان را راه اندازی کنید؛ همین الان در پرتال ثبت نام کنید.

آموزش ساخت لینک داخلی برای وردپرس و همینطور برای همه نوع سایت اختصاصی و غیر اختصاصی توی این مقاله وجود داره. لینک‌های داخلی سایت رو ‌می‌شه با درهای یک ساختمون بزرگ و پر از اتاق تشبیه کرد. وجه تشابه «لینک» و «در» اینه که هر دو، راه‌های ارتباطی به قسمت‌های مختلف هستند. لینک‌های داخلی کارشون اینه که راه ارتباطی بین صفحات مختلف سایت درست کنند و درهای ساختمون کارشون اینه که راه‌های ارتباطی بین اتاق‌ها درست کنند. لینک‌سازی خوب یعنی مرتبط کردن صفحه‌ها و محتواهای مختلف وبسایت به یکدیگر و ایجاد ساختاری مناسب!

اگر صفحه مقصد دیگر وجود ندارد، لینک را به‌طور کامل حذف کنید و اگر صفحه مقصد به آدرس دیگری منتقل شده است، لینک را با URL جدید جایگزین کنید. در این مرحله، باید صفحات اصلی و محتوای ارزشمند سایت را شناسایی کنید. این صفحات معمولاً شامل صفحات اصلی محصولات یا خدمات، مقالات مهم وبلاگ و صفحات هدف برای کلمات کلیدی اصلی هستند. هدف از این کار، اطمینان از اینکه این صفحات بیشترین میزان لینک‌های داخلی را دریافت می‌کنند و در نتیجه، بیشترین اعتبار را کسب می‌کنند. برای این منظور می‌توانید از ابزارهای نقشه سایت استفاده کنید تا دید بهتری از ساختار محتوایی سایت خود داشته باشید.

سئو داخلی یکی از بخش‌های مهم در بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو است که شامل تمام اقداماتی می‌شود که بر روی وب‌سایت انجام می‌دهید تا رتبه‌بندی آن در نتایج جستجوی محلی بهبود یابد. این اقدامات کمک می‌کنند تا سایت شما برای کاربران محلی و موتورهای جستجو جذاب‌تر و قابل‌فهم‌تر باشد. هنگام پیاده سازی پیوندهای داخلی، متن لنگر مورد استفاده شما بسیار مهم است. متن لنگر توصیفی و مرتبط را انتخاب کنید که زمینه را در مورد صفحه پیوند داده شده فراهم می کند. این نه تنها تجربه کاربر را افزایش می دهد، بلکه به موتورهای جستجو کمک می کند تا رابطه بین پیوند و صفحات پیوند داده شده را درک کنند.

همچنین، اگر به دنبال راهی برای پیدا کردن لینک‌های شکسته (broken link) سایتتان می‌گردید، در ادامه در موردش صحبت کردیم. همونطور که برای طراحی اصولی یه ساختمون، نیاز به نقشه و برنامه و تخصص هست، لینک سازی داخلی صحیح هم نیاز به یادگیری نکاتی داره که موضوع اصلی همین مقاله ست. در این مقاله سعی می‌کنم مهم‌ترین نکاتی که حاصل دانش‌اندوزی و تجربه ما از پروژه‌های متعدد هست رو در اختیار شما عزیزان قرار بدم تا در سایتتون استفاده کنید. همچنین اشتباهات رایج در نحوه ساخت لینک داخلی رو خدمتتون می‌گم تا مطالعه کنید و از انجام چنین اشتباهاتی پرهیز کنید. هر چه لینک‌های داخلی بیشتر باشد، ترافیک وبسایت‌تان نیز بیشتر خواهد شد، اما این لینک‌سازی نیز حدی دارد. طبق تحقیقات صورت گرفته، URLهایی با بیش از 50 لینک داخلی کاهش ترافیک را تجربه کرده‌اند.

ولی اگه یه سایت دیگه (مثلا mizfa.ir)، سایت ما (mizfa.com) رو لینک کنه، به این نوع لینک‌ها اصولا بک لینک (Backlink) یا همون لینک خارجی می‌گن. پس اگر صفحه یا صفحاتی دارید که می‌خواهید ایندکس شوند، از Navigation سایت به دسته (Category) آن صفحه یا صفحات لینک داخلی بدهید. زمان لازم برای اجرای سئو محلی بستگی به شرایط کسب‌وکار و رقابت در منطقه موردنظر دارد، اما معمولاً بین 3 تا 6 ماه زمان می‌برد تا نتایج ملموس دیده شود. وکلا و دفاتر حقوقی که به مشتریان محلی خدمات ارائه می‌دهند، می‌توانند از سئو محلی برای جذب افراد جستجوگر عبارات مثل وکیل امور خانواده در شیراز استفاده کنند. توضیحی مختصر، جذاب و حاوی کلمات کلیدی برای هر صفحه بنویسید تا نرخ کلیک (CTR) را افزایش دهید. از مشتریان خود بخواهید نظرات خود را در Google و دیگر پلتفرم‌ها ثبت کنند.

برخی از استراتژی های لینک داخلی لایه های بسیار پیچیده ای از صفحات ، سیلوهای محتوا و فرمول ریاضیاتی متعادل را برای تعداد پیوندها به سطوح صفحه پیشنهاد می دهند. پیوند داخلی نیازی به صفحات گسترده سازمانی و نمودارهای مشتق مثلثاتی ندارد. اگر صفحه اصلی سایت را صرفاً جهت افزایش درآمد و معرفی هر آنچه فقط برای شما سودآور است طراحی کنید و به فکر ارتباط برقرار کردن کاربر با سایت خود نباشید باعث نابودی سایتتان می شوید. صفحه لینک شده به یک انکر تکست باید موضوع مرتبطی با کلمات آن داشته باشد. به طور مثال نمی توانید در رابطه با آموزش وردپرس مطلب بگذارید و انکر تکست آموزش وردپرس را به صفحه ی آموزش نقاشی لینک کنید. با این کار گوگل سایت لینک شده را سایتی با محتوای بیهوده تصور می کند.

یک استراتژی پیوند داخلی با تعداد زیادی محتوا، کمتر شبیه نمودار org سازمان یافته و بیشتر شبیه به وب است. بسیاری از “اطلاعات سلب” و “استراتژی های قدرتمند سئو” در مورد پیوند داخلی ، چیزی فراتر از پیش بینی های پیچیده نیستند. با این وجود ، این نظریه در مورد چگونگی رتبه بندی و ارزش گذاری گوگل در شبکه داخلی پیوند ، وجود دارد. تنها در صورت وجود ارتباط محتوایی صفحات می توان به این صفحات لینک داد. در غیر اینصورت، از لینک دادن زیاد به این صفحات باید صرف نظر کرد. پس در پاسخ به پرسش “چگونه لینک سازی داخلی انجام دهیم”، لینک دادن به این صفحات را از یاد نبرید.

حالا از روی پیلار کلاستر تصمیم بگیرید که کدام صفحات در وبلاگ، بخش فروشگاه یا دیگر بخش‌های سایت برای شما اهمیت بیشتری دارد. این صفحات را بولد کنید که در ادامه خیلی به این اطلاعات نیاز دارید. گوگل هم اعتبار بیشتری برای سایتی که نرخ Bounce rate پایینی دارد در نظر می‌گیرد. چون وقتی گوگل این را می‌بیند، فکر می‌کند هردو صفحه دقیقا به یک عنوان و موضوع اشاره دارند. تنها برای آن میزان از منابع سخت‌افزاری که نیاز دارید هزینه می‌پردازید و دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌های غیر موجه، در ابتدای فعالیت وب سایت خود، نخواهید داشت. هزینه سئو محلی بسته به روش و پلتفرمی که برای این امر انتخاب می‌کنید متفاوت خواهد بود.

همچنین، یک ساختار لینک داخلی قوی به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا صفحات وب‌سایت شما را بررسی (کراول) و در پایگاه داده خود ذخیره (ایندکس) کنند. ۱.‌ ۹۶٪ افراد اطلاعات کسب‌وکارهای محلی را از اینترنت به دست می‌آورند. اگر حضور آنلاین قوی نداشته باشید، بخش بزرگی از مشتریان بالقوه خود را از دست می‌دهید.۲.‌ ۸۰٪ از جستجوهای محلی به تبدیل (خرید یا اقدام مشابه) منجر می‌شوند. این نشان می‌دهد که داشتن استراتژی لوکال سئو چقدر می‌تواند برای رشد کسب‌وکار شما مؤثر باشد.۳.‌ ۶۲٪ از مشتریان کسب‌وکارهایی که وب‌سایت ندارند را نادیده می‌گیرند. یک وب‌سایت به کسب‌وکار شما اعتبار می‌بخشد و اطلاعات لازم را به مشتریان ارائه می‌دهد.۴.‌ ۴۹٪ از مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند از برندهایی خرید کنند که حضور محلی قوی دارند.

این وب سایتها با ارزش ترین پیوندهای داخلی غنی از کلمات کلیدی آنها را در نزدیکی صفحه قرار می دهند. از این رو دیدن 50 مورد از این نوع پیوندها در هر صفحه غیر معمولی نیست. مشکل اینجاست که شما دارای وبسایتی با هزاران صفحه وب هستید؛ این به سرعت در ده ها هزار پیوند “اسپمستیک (spamtastic)” ضرب می شود که موتورهای جستجو به سرعت سایت شما را مجازات می کنند. در سال 2013 ، بسیاری از این سایت ها با مجازات الگوریتم گوگل به دلیل چنین عملکردهایی در سئو سایت مورد اصابت قرار گرفتند. اولین گام در مقوله لینک سازی داخلی تعیین ساختار وب سایت تان است. این ساختار را می توان به صورت یک هرم تصور کرد که در راس آن صفحه اصلی قرار دارد.

اگر میزان بانس ریت سایت شما افزایش پیدا کرده و نگران فرار کاربران از سایتتان هستید، استراتژی لینک سازی داخلی خودتان را اصلاح کنید. اگر لینک‌سازی داخلی را با دیگر خدمات سئو ترکیب کنید، می‌توانید حداکثر بهره را از آن ببرید. وقتی محتوای قدیمی را به روزرسانی می‌کنید، خزنده گوگل مجدداً به آن بر می‌خورد، مجددا آن را ایندکس می‌کند و حتی ممکن است رتبه‌اش را نیز در صفحه موتور جستجو بالاتر ببرد. بنابراین بهتر است همواره به فکر به روزرسانی محتواهای قدیمی باشید. همانطور که پیش‌تر نیز گفتیم لینک‌سازی داخلی به ایندکس شدن محتوا کمک می‌کند. در واقع، اگر لینک‌سازی داخلی وبسایت‌تان اصولی و قوی باشد، خرنده گوگل خیلی راحت‌تر و سریع‌تر می‌تواند محتواهای جدیدتان را پیدا کنند.

عبارتی که برای لینک دهی به صفحه دیگر وب سایت استفاده می‌کنید، انکر تکست نام دارد. گوگل با توجه به این انکر تکست متوجه می‌شود که محتوای صفحه مربوط به چه چیزی است. برای همین کارشناسان سئو تأکید می‌کنند که هیچ وقت برای لینک دهی از انکر تکست‌هایی مثل (اینجا کلیک کنید / لینک و...) استفاده نکنید. بزرگ‌ترین کاری که می‌توانید برای یک وب سایت انجام دهید تا گوگل و بازدیدکنندگان را به صفحات مورد اهمیتتان هدایت کنید، لینک‌ سازی داخلی است. البته اینکه چه صفحاتی برای شما اهمیت دارد، کاملاً به خودتان بستگی دارد. در ادامه در مورد انواع لینک سازی داخلی، دلیل اهمیت لینک‌ها برای گوگل و نحوه لینک دهی صفحات صحبت می‌کنیم.

یکی از روش‌های بهبود تجربه کاربری این است که لینک‌های مورد نیاز کاربران (مثلا در حین خواندن مقاله) در دسترسشان باشد. این کار باعث می‌شود کاربران بتوانند با حداقل کلیک، مطالب مورد نظر خود را پیدا کنند. نکته‌ای که اینجا وجود دارد این است که صفحات مهم سایت که در نتایج گوگل در حال رقابت هستند، نیاز بیشتری به این ارزش دارند. تنها راهی که برای انتقال ارزش بین صفحات سایت ما وجود دارد، لینک سازی داخلی است. با رعایت این نکات و بهترین روش‌ها، می‌توانید ساختار لینک داخلی سایت خود را بهبود بخشیده و تاثیر مثبتی بر رتبه‌بندی و تجربه کاربری سایت خود داشته باشید. یکی از اتفاقات بدی که می‌تواند برای یک سایت رخ دهد، وجود لینک‌های شکسته یا broken link ها است.

با ترسیم ساختار وب سایت خود برای ایجاد یک جریان منطقی اطلاعات شروع کنید. اطمینان حاصل کنید که محتوای مرتبط با هم گروه بندی شده و به راحتی قابل دسترسی است. دسته‌های اصلی شما باید به زیرمجموعه‌ها پیوند داشته باشند، و این زیرمجموعه‌ها می‌توانند به محتوای تخصصی بیشتر پیوند دهند. این سلسله مراتب ساختاریافته امکان ناوبری کارآمد را فراهم می کند و به موتورهای جستجو کمک می کند تا به صورت یکپارچه در سایت شما حرکت کنند. لینک‌سازی خارجی (External Linking) به فرآیند دریافت لینک از وب‌سایت‌های دیگر به وب‌سایت شما اشاره دارد.

انکرتکست ها کلماتی برای لینک دادن از یک محتوا به محتوایی دیگر هستند. انتخاب این کلمات باید با موضوع محتوایی که به آن پیوند می دهید مرتبط باشد. لینک‌های پاورقی به طور عمومی شامل لینک‌هایی به صفحات مختلف مانند صفحه‌های تماس با ما، سوالات متداول، شرایط و ضوابط و یا صفحات دیگری که اطلاعات کلی و مهم را ارائه می‌دهند، می‌شوند. هدف شما باید این باشد که کاربران را در وب‌سایت خود نگه داشته و آن‌ها را به انجام عمل مورد نظر شما، مانند خرید، پرکردن یک فرم، خرید یک محصول و غیره، هدایت کنید. هتل‌ها، اقامتگاه‌های بومگردی و جاذبه‌های گردشگری با استفاده از سئو محلی می‌توانند توجه گردشگران را جلب کنند.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری